بازگشت بولانیو به ایران

بازگشت بولانیو به ایران با 5 داستان كوتاه

ترجمه فارسی «كابوی تحمل‌ناپذیر»، آخرین اثر داستان‌نویس محبوب شیلیایی منتشر شد

روبرتو بولانیو از داستان‌نویس‌های محبوب آمریكای لاتینی در ایران است. البته این محبوبیت به پای محبوبیت نویسنده‌های دیگری از آمریكای لاتین مثل گابریل گارسیا ماركز یا بورخس نمی‌رسد اما خب لابد می‌دانید ما با این ماجرا هم روبه‌روییم كه مدتی یكی از نویسندگان در بازار كتاب ایران گل می‌كنند و دیگری تا حدودی به حاشیه می‌رود. مثلا الان بعید است بین كتابخوان‌های ایرانی ولع خواندن خورخه لوییس بورخس چشمگیر باشد یا حتی ماركز. بولانیو اما با این‌كه از توجه فراوان چند سال پیش بازار كتاب ایران به او كم شده است، هنوز تا حدود زیادی مورد توجه است. بسیاری از ناشران، كتاب‌های داستانی او را ترجمه و منتشر كرده‌اند اما تازه‌ترین كتابی كه از او به فارسی ترجمه و منتشر شده، كتابی است به نام «كابوی تحمل‌ناپذیر». كتاب، با ترجمه وحید علیزاده‌رزازی در نشر خوش‌سلیقه بیدگل منتشر شده است.
داستان‌های این كتاب، كوتاهند، بنابراین ما با یك مجموعه داستان‌های كوتاه دیگر از روبرتو بولانیو به فارسی مواجهه‌ایم؛ پنج داستان با نام‌های جیم، كابوی تحمل‌ناپذیر، پلیس موش‌های صحرایی، سفر آلبارو روسلو و دو قصه كاتولیك. ادبیات + بیماری = بیماری و افسانه كثولهو هم خطابه‎های كتاب هستند.
در پشت جلد كتاب نوشته شده است: «وقتی بولانیو كتاب حاضر را به ناشرش تحویل می‌داد، در مخیله‌اش هم نمی‌گنجید كه روز‌هایش به شماره افتاده‌اند و كمتر از 15 روز بعد در انتظار پیوند كبد از دنیا رفت و كابوی تحمل‌ناپذیر را هرگز به چشم ندید. با این همه آن‌گاه كه خطابه ادبیات+ بیماری= بیماری را به رفیق و پزشك معالجش ویكتور بارگاس تقدیم می‌كرد، گویا صدای جرس را از دوردست‌ها می‌شنید كه با صلای نویسنده محبوبش، بورخس درهم آمیخته بود كه می‌گفت: «تنها آنچه گذشته است از آن ماست».
از این رو، «كابوی تحمل‌ناپذیر» را شاید بتوان واپسین اثر بولانیو به حساب آورد یا دست كم آخرین اثری كه به دست خودش به ناشر سپرده شده. روبرتو بولانیو نویسنده، شاعر و مقاله‌نویس شیلیایی از پیشگامان موج نوی داستان‌نویسی آمریكای لاتین، در سال ۱۹۵۳ در شیلی متولد شد. خانواده‌ او از طبقه‌ فرودست جامعه بودند و بولانیو برای كمك به خانواده و تامین مخارج زندگی از كودكی شغل‌های مختلفی را تجربه كرد. او سرانجام تحصیل را كنار گذاشت و به خبرنگاری مشغول شد و به گروه‌های سیاسی پیوست. او در جوانی بیشتر شعر می‌سرود، اما در دهه‌ چهارم زندگی‌اش ازدواج كرد و پس از آن برای درآمد بیشتر به نثر روی آورد.
بولانیو در سال‌های آخر زندگی‌اش با وجود شرایط نامناسب جسمانی‌ و پیشرفت بیماری كبدی كه به آن مبتلا بود، با دقت و به طور پیوسته كار می‌كرد. از مهم‌ترین آثار او می‌توان رمان‌های «كارآگاهان وحشی» و«۲۶۶۶» را نام برد. زمین اسكیت، ستاره دوردست، شبانه شیلی، رایش سوم و مصائب پلیس واقعی عناوین دیگر آثار این نویسنده به شمار می‌آیند. بولانیو در سال ۲۰۰۳ در 50 سالگی درگذشت.

منبع روزنامه‌ی جام‌جم، شماره ۲۷۱۲۱


کتب مرتبط: