تکنوفئودالیسم

آنچه سرمایه‌داری را نابود کرد

Technofeudalism: What Killed Capitalism

یانیس واروفاکیس

مترجم

سیامک کفاشی

تعداد صفحات: 294
شابک: 9-147-313-622-978
سال چاپ: 1403
نوبت چاپ: 1
قطع: رقعی
جلد: شومیز
قیمت: 320000 تومان
دریافت نمونه

|      شاید آن‌قدر درگیر بحران‌های مالی بی‌امان و همه‌گیری کووید بوده‌ایم که ظهور یک نظام جهانی جدید از نظرمان دور مانده، نظامی که در استثمارگری از سرمایه‌داری پیشی گرفته است. واروفاکیس پیش‌تر کتاب محبوب حرف‌هایی با دخترم دربارۀ اقتصاد را در پاسخ به پرسش بنیادین دخترش دربارۀ منشأ نابرابری نوشته بود و این بار در تکنوفئودالیسم تلاش می‌کند به پرسش پدرش دربارۀ تأثیر اینترنت بر سرمایه‌داری پاسخ دهد. او ادعا می‌کند سرمایه‌داری مرده و جایش را به نظام جدیدی داده که او «تکنوفئودالیسم» می‌خواندش.

|      به گفتۀ واروفاکیس عامل نابودی سرمایه‌داری شکلی جهش‌یافته از سرمایه است که از دو دهه پیش و به دو دلیل عمده سربرآورده: خصوصی‌سازی اینترنت به‌واسطۀ شرکت‌های عظیم آمریکایی و چینی و عملکرد بانک‌های مرکزی کشورهای غربی پس از بحران مالی سال 2008. واروفاکیس در خلال روایت‌هایی از اساطیر یونانی و فرهنگ عامه با توصیف این تغییر شکل اساسی نشان می‌دهد که نظام جدید چطور ذهن ما را به بند می‌کشد، چطور مناسبات قدرت را در سطح جهان از نو شکل می‌دهد و نهایتاً چگونه و به چه قیمتی سرنگون خواهد شد.

|       یانیس واروفاکیس، اقتصاددان و سیاستمدار اهل آتن، پس از سال‌ها تدریس اقتصاد در بریتانیا، استرالیا و ایالات متحده وزیر دارایی یونان شد و شهرتی جهانی یافت. او در پی مخالفت با تحمیل سیاست‌های ریاضتی اروپا از مقامش کناره گرفت و مشغول تدریس و نویسندگی شد؛ بزرگ‌سالان در اتاق، و ضعیفان از آنچه باید رنج می‌برند؟ و اکنونی دیگر از دیگر آثار شناخته‌شدۀ او هستند.

|      این کتاب برای هر کسی است که می‌خواهد آشفته‌بازاری را که در آن زندگی می‌کنیم درک کند، و از آنجا‌ که همه در این آشفته‌بازار به سر می‌بریم کتابی است برای همگان. (اسلاوی ژیژک)


اخبار و مقالات مرتبط با این کتاب: