برای نوشتن فیلمنامه همه وقت دارند!

نگاهی به کتاب «فیلمنامه‌نویسی برای پرمشغله‌ها» نوشته پیلار الساندرا

فیلمنامه‌نویسی برای پرمشغله‌ها سومین کتاب از مجموعه کتاب‌هایی است که نشر بیدگل تحت عنوان نگارش خلاق، منتشر کرده است. ابتدا راهنمای عملی نمایشنامه نویسی نوشته نوئل گرک، سپس نوشتن با تنفس آغاز می‌شود اثر لرن هرینگ در زمینه داستان نویسی و حالا هم فیلمنامه‌نویسی برای پرمشغله‌ها اثر پیلار آلساندرا که با ترجمه نریمان افشاری به فارسی درآمده است. مهمترین ویژگی مشترک در هر سه این کتاب‌ها که آنها را از کتاب‌هایی کلاسیک آموزش نویسندگی (که مبتنی هستند بر یادگیری سنت‌های متداول در نگارش متون روایی) جدا می‌کند؛ متد منحصربه فردی است مبتنی بر نگارش خلاق شکل گرفته و بسیار هم به روز محسوب می‌شوند.

برای نمونه در نوشتن با تنفس آغاز می‌شود قرار نیست از طرح و پیرنگ، زاویه دید و چگونگی شخصیت‌پردازی و یا دیالوگ‌نویسی حرف برند. بلکه لرن هرینگ کوشیده با زبانی روشن و شیوه‌ای خواندنی فرایند عمیق نوشتن را برای مخاطب تحلیل و تبیین کند یا به زبان دیگر به خواننده علاقمند به نوشتن بیاموزد که چگونه می‌تواند نوشته خود را صاحب صدایی شخصی و منحصر‌به‌فرد کند.

فیلمنامه نویسی برای پرمشغله‌ها  کتابی است مبتنی بر نگاهی بسیار کاربردی که خورند زمانه‌ی حاضر نوشته شده است. بسیارند کسانی که به دلایل مختلف دوست دارند فیلمنامه بنویسند و برخی حتی توانایی نوشتن آن را نیز در خود سراغ دارند، اما به خاطر اینکه مشغله‌های مختلف روزانه آن‌ها، زمان مناسبی در اختیارشان  قرار نمی‌دهد، هیچگاه ایده‌های خود را عملی نمی‌کنند. اما پیلار آلساندرا در این کتاب به ما می‌گوید که اگر ایده خوبی برای نوشتن داشته باشیم، در کوتاه‌ترین زمان‌هایی که  در اختیار ماست، هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. حتی در زمان‌های مرده ای که همه کارهای‌‌مان را کنار گذاشته و قرار است به استراحت بپردازیم.

نویسنده کتاب معتقد است داشتن زمان طولانی فی‌نفسه ضامن نوشتن یک فیلمنامه خوب نیست، بلکه وقتی ایده و اراده نوشتن وجود داشته باشد، در همین وقت‌های کوتاه نیز خیلی چیزها می‌توان نوشت.. ساختار کتاب به گونه‌ای است که مخاطب خود را در فضایی کاملا کارگاهی برای آموختن نوشتن فیلمنامه احساس می‌کند. بیان روشن و روان پیلار آلکساندرا در طول کتاب، تداعی‌کننده  صدای استادی است که به شیوه‌ای خودمانی و عملی، به دور از نظریه پردازی‌های معمول شاگرد خود را راهنمایی می‌کند: آموزش، مرور و تمرین و در نهایت اجرای آنچه آموخته‌ای در نشست‌هایی ده دقیقه‌ای.

در هر فصل از کتاب بر یکی از فرایندهای متفاوت نوشتن تمرکز شده است. عناوین این فصول عبارتند از: داستان، ساختار، طرح کلی، شخصیت‌ها، پیش‌نویس اولیه‌، دیالوگ‌، بازنویسی، استادکاری، ویرایش نهایی، ارائه و... در نتیجه استفاده از چنین این رویکرد نویسنده، به جای آنکه مخاطب با یکسری نظریات یا تئوری‌های فیلمنامه‌نویسی آشنا شود، در مسیری قرار می‌گیرد که ضمن مطالعه کتاب و انجام تمرین‌ها در پایان علاوه بر آشنایی با مهمترین جنبه‌های فیلمنامه‌نویسی، عملا موفق به نوشتن یک فیلمنامه نیز خواهد شد. خوشبختانه در ویراست دوم کتاب که در برگردان فارسی مورد استفاده مترجم قرارگرفته نویسنده به فیلمنامه‌نویسی برای سریال‌های تلویزیونی نیز پرداخته است.

کتاب فیلمنامه نویسی برای پرمشغله‌ها کتابی است کاربردی و سودمند برای همه علاقمندان فیلمنامه‌نویسی، چه آنها که هنوز در ابتدای راهند و آماتور محسوب می‌شوند و چه آنها که با این حوزه آشنا هستند، اما می‌خواهند فیلمنامه‌‌های بهتری بنویسند.

 

منبع: نوشتۀ نیره رحمانی، وبسایت مد و مه